top of page
Search
  • nitsanh

לכבוד הקיץ שהגיע כתבתי פוסט


Flower and fruit stall

יא אללה, איך שוב הגיע הקיץ ורק לפני רגע עוד היה פה נעים. בוויכוח בין אנשי קיץ לאנשי חורף אני בצד של החורף. אני אוהב גשם וירוק וקור. אני באמת לא מבין, מי אתם אנשים שמעדיפים חום ולחות וזיעה על פני השפיות של החורף?

בתור פרידה מהחורף, הבת האמצעית שלי ואני קפצנו למינכן. היא רצתה לראות את "ארקטיק מנקיז" בהופעה ואני קפצתי על ההזדמנות לשתות קצת בירה ולאכול נקניקיות. בילינו 3 ימים במינכן הקרירה והירוקה וחזרנו לשרבים של האביב.

אחד הדברים שמשמחים אותי בקיץ זה הגג הסולארי. סיפרתי בעבר על הגג הסולארי שעשינו (הנה פה). אני מאוד נהנה לעקוב אחרי התפוקה שלו ולראות כמה חשמל הגג מייצר וכמה כסף חסכנו.

המערכת באה עם אפליקציה שמראה בכל רגע נתון כמה חשמל היא מייצרת וכמה חשמל אנחנו צורכים ואני עוקב אחריה בעניין רב. מעבר לסקרנות, כבר קרו מקרים שבאמצעות הנתונים גיליתי מזגן שנשאר עובד (אם יש פה אבא שלא מעיר על זה, אשמח לשמוע מה הסוד😊).

Solar system usage graph
איזה נתונים יפים

שירות (ו)נתונים

שימוש בנתונים הוא הכרחי בניהול. בין אם זה ניתוח נתוני מכירות, מעקב אחרי קיבולת מכונות בקו הייצור או תכנון מול ביצוע בפרויקט.

לאחרונה נכנסתי לתפקיד ה-CIO של מכללת עמק יזרעאל. זאת ההתנסות הראשונה שלי באקדמיה ואני נחשף לתחומים שעד היום פחות הכרתי (מי ידע שמקיבוץ בית השיטה יצאו שתי מערכות שונות(!) לניהול מוסדות אקדמיים?). אחד הדברים הראשונים שאמרו לי במכללה, זה שצריך לשפר את רמת השירות שהמחלקה נותנת.

בכל תפקיד CIO, מתן שירות הוא חלק משמעותי, אבל עם 800 אנשי סגל ו 5,000 סטודנטים זה אולי החלק המרכזי ביותר. ופה באים לידי ביטוי הנתונים.

מצד אחד נתונים ממערכת ניהול קריאות השירות – כמה קריאות נפתחות ביום, מה זמני המענה ומשך הטיפול בתקלות. האם אנחנו עומדים ב SLA (רמת השירות המוסכמת)?

מהצד השני, חשוב לי להבין מה שביעות הרצון של המשתמשים השונים מהשירות שהם מקבלים. אז, נכון ששמעתי על כל מיני מקרים אבל האם הם מלמדים על הכלל או שאלו מקרים נקודתיים?

אני יודע שיש נטייה לקחת מקרים נקודתיים ומהם להסיק על הכלל, אבל לפעמים מקרים נקודתיים הם בדיוק כאלה – נקודתיים ולא מעידים על הכלל.

מאחר שאני מאמין בנתונים, בחרתי לעשות סקר שירות פנים ארגוני. הסקר ישלח לכל הסגל במכללה ויאפשר לי לקבל נתונים מקיפים על שביעות הרצון וגם לנתח אותם בחתכים שונים.

סקר כזה, כשהוא נעשה בצורה אנונימית, מאפשר לקבל מידע אובייקטיבי וגם לייצר נקודת התייחסות לסקרים בעתיד.

Colorful artwork in museum
מוזיאון העיצוב במינכן

ועכשיו למונח שנשמע טריוויאלי:

עלייה לאוויר

אחד הרגעים המרגשים, אך גם המלחיצים, בחיי הפרויקט הוא העלייה לאוויר.

זהו, נגמרו האפיונים, אין יותר עבודה בסביבת בדיקות. מעכשיו מתחילים החיים האמיתיים.

זה קצת מזכיר לי מסיבות יומולדת ביסודי – הבלונים תלויים, הכיבוד בצלחות, ברקע מתנגנים שירים שמחים ועכשיו יש ציפייה דרוכה לאורחים ופרפרים בבטן. כולם יגיעו? המסיבה תהייה מוצלחת?

אז הנה כמה טיפים לעליה לאוויר מוצלחת (במסיבות אני פחות מבין):

תיכנון – כמו שמסיבה טובה דורשת תיכנון אז גם את העלייה לאוויר צריך לתכנן. יש הרבה פרמטרים שכדאי לחשוב עליהם. למשל, האם נעלה לאוויר באמצע השבוע או דווקא ביום שלא עובדים? האם נעלה לאוויר בבת אחת או בהדרגה? בפרויקטים גדולים ומורכבים, כדאי למנות מנהל.ת עלייה לאוויר שיתמקדו רק בזה.

תיאום ציפיות עם המשתמשים והמנהלים – את מסיבות ההפתעה תשאירו לחיים הפרטיים. ככל שיהיה ברור למשתמשים ולמנהלים שלהם מה הולך להיות כך זה יעבור חלק יותר. החלטת לעלות רק עם פונקציונליות בסיסית והשאר יפותח בעתיד? נתונים היסטוריים לא עוברים למערכת החדשה? כל ההחלטות לגיטימיות כל עוד המשתמשים מודעים אליהן ולא יופתעו.

תמיכה במשתמשים – בניגוד למסיבה, פה בסוף הערב לא הולכים הביתה. עלייה לאוויר היא אירוע מתמשך שנדרשת אליו תשומת לב. צריך לוודא שהמשתמשים עובדים עם המערכת. צריך לרכז את התקלות ולטפל בהן בצורה מהירה. ואולי הדבר הכי חשוב, המשתמשים צריכים להרגיש שקשובים למצוקות ולבקשות שלהם.

קשה להתאושש מעלייה לאוויר לא טובה ולכן קחו את הזמן לתכנן וללוות את המשתמשים שלכם. זה משתלם.

אם יש לך טיפים לעלייה לאוויר מוצלחת אשמח ללמוד ממך.

זהו, זה כמעט הסוף.

שנת הלימודים תיכף מסתיימת והחופש הגדול בפתח. עוד שנייה חצי מדינה תטוס לחו"ל. למעט גיחה קצרה לסיני, אני בחצי שנשאר השנה בארץ.

אני מניח שאני לא מחדש לך כלום אבל בכל זאת אזכיר שהחגים מתחילים באמצע ספטמבר ואח"כ כבר אין הרבה זמן עד סוף השנה. אם יש לך צורך בבניית תוכנית עבודה ותקציב למערכות המידע – אני במרחק של ווטסאפ אחד.

רגע לפני שנפרדים, אם עבר לך בראש שם של מישהי או מישהו שהיו שמחים לקבל את הניוזלטר שלי, אפשר להעביר להם את המייל הזה ולהירשם כאן 😊

קיץ שפוי וניפגש בפעם הבאה,

ניצן

wave surfing in city park

כרגיל, כמה המלצות על דברים שאהבתי:

  1. אני מאוד אוהב את ההפקות של "כאן 11" ובמיוחד את הסדרות שלהם. "מה שתגידו" היא תוכנית הומור / סאטירה שבה זוגות של דעתנים מפורסמים מדברים על אירועי השבוע. כמובן שאין כמו שוש פוליאקוב!

  2. "מגלה החולשות" של ישי שריד הוא ספר על בחור צעיר שעובד בחברת סייבר התקפי. תוך כדי הרפתקאותיו, שלפעמים על גבול הפנטזיה, הוא מגלה לא רק את החולשות של המערכות אלא גם את החולשות שלו ושל האנשים הסובבים אותו.

38 views0 comments
bottom of page