top of page
Search
  • nitsanh

ניצנים נראו באינבוקס


איזו תקופה, הא? אני שמח שבחרת להיכנס ולקרוא את הפוסט שלי.

אני בדרך כלל לא כותב על פוליטיקה, אבל הפעם אני לא יכול להתעלם. בתור אזרח ואבא לשלוש בנות, אני חושש. חושש לזכויות שלהן ולחופש שלהן, כמו שאני חושש לחופש ולזכויות שלי ושל אחרים במדינה. זאת הסיבה שכבר יותר משלושה חודשים אני יוצא ומפגין כמעט בכל שבת ולפעמים גם באמצע השבוע.

אני מפגין, כי אני רוצה מדינה דמוקרטית וליברלית, מדינה עם הפרדת רשויות ומערכת איזונים ובלמים, מדינה שתדאג גם למיעוטים ולמוחלשים ושכל אזרחיה יהיו שווי זכויות (הצד של החובות כבר מורכב יותר). ואני אמשיך להפגין כי למרות הדיבורים על השהיית החקיקה, אני מפחד מפוליטיקאים תאבי כוח שינסו לנצל את חוסר תשומת הלב שלנו ולהעביר חוקים מסוכנים.

בעיניי, השינויים שהממשלה מנסה להעביר, פוגעים באיזונים ובבלמים ומהווים סכנה מוחשית לדמוקרטיה. וכן, צריך שינויים במערכת המשפט, אבל לא את השינויים האלה ובטח שלא בצורה הזאת.

תקופה עמוסה ומוצפת, אבל מסורת זו מסורת וכבר עבר רבעון

הקודם. אז כמו בכל רבעון, בשנתיים האחרונות, הכנתי בשבילך כמה נושאים מעניינים והמלצות שוות.

אני אתחיל ואשתף בהמצאה מטורפת, ברמה של סטארט אפ. לא להעתיק, כן?

אני שוקל פיתוח מערכת מידע שתצליב בין נתוני כל האנושות, לגבי איפה היו בשנה שעברה בליל הסדר, ותיתן המלצה איפה כדאי להיות השנה. לפני שאצא בקמפיין גיוס כספים, אספר שאצלנו זה ממש פשוט השנה – שני הצדדים אצלנו. פיתוח מהפכני וחדשני שמאפשר לכולנו לצאת מהלופ. מומלץ בחום!

אז אצלי הכול בסדר, בסך הכול. אני בשבועות עמוסים מאוד עם המון חגיגות – טיולים, ימי הולדת, אירועים והכנות לחג, לקוחות חדשים ועוד שינויים.

וזה מה שמחכה לך כאן למטה, בגיליון השמיני:

  • Windows כמטאפורה

  • כמה מילים על מנטורינג

  • ה-מונח הכי חם במערכות מידע לאחרונה

  • כמו תמיד – המלצות מהלב

נתחיל עם המטאפורה של Windows.

אני דווקא לא הולך לדבר על מערכת ההפעלה הפעם, אלא על הדבר עצמו. חלונות.

אין חוק שאומר שחייבים לנקות את החלונות של הבית לפני פסח, ועדיין – רבים מנקים את החלונות, אפילו שיודעים שתכף יגיע האובך ויהרוס את הכל. איך זה קורה? פשוט מאוד. מתחילים בניקיון בסיסי של המטבח, מוצאים שם חפץ שקשור לחדר שינה, שם מגלים חפץ שמקומו בכלל בסלון, ואז בסלון מגלים שהחלונות מלוכלכים – והופ, התגלגלנו במורד המדרון החלקלק שנקרא "ניקיון פסח". זו אולי לא הייתה המטרה שלנו מלכתחילה, אבל כשעובדים על אזור אחד קורה שמגלים פתאום אזור אחר שזקוק ליחס.

והנה החיבור לעולם העסקי מגיע:

אצל אחד הלקוחות הגדולים והוותיקים שלי, אנחנו בעיצומו של פרויקט פיתוח פורטל ספקים. המטרה היא לעבור להגשת חשבוניות מקוונת ובנוסף, שהספקים יוכלו לראות בעצמם את סטטוס החשבון, מצב החוזה והאם חסרים מסמכים.

במהלך הפרויקט קרה דבר מעניין. תוך כדי העבודה גילינו שחלק מהחוזים עם הספקים לא מנוהלים כמו שצריך, חסרים כל מיני סעיפים, יש חוסר התאמה בין החוזה למציאות ועוד. אותו דבר קרה עם ההזמנות. גם שם התגלו טעויות שהיה צריך לתקן, ואכן תוקנו.

נכון, זו לא הייתה המטרה המקורית של הפרויקט, אבל אם כבר נתקלים בבעיות אחרות פותרים גם אותן.

זה נכון בפרויקטים של מערכות מידע, וגם בפרויקטים אחרים.

שלולית חורף ליד עין זיוון

כמה מילים על מנטורינג

בתי הבכורה סיימה לאחרונה את הטירונות והתחילה קורס מדריכות ומדריכי צניחה. אל דאגה, קיבלתי את אישורה לשתף אתכם במילים ואפילו בתמונה (!). זה קורס ארוך, תובעני וקשה. אז חוץ מלעודד אותה ולהיות אוזן קשבת, אני ממשיך את תפקידי כתומך לחימה בלתי מוסמך, ומייעץ באתגרים השונים.

זה די דומה לשירות מנטורינג שאני נותן לחלק מהלקוחות שלי כמו גם למנטורינג שאני עושה במסגרת עמותת "תופסים כיוון". יושבים יחד, מדברים על האתגרים, עושים סיעור מוחות (סיעור של מוח אחד זה פשוט לא זה) ומכניסים אוויר למפרשים.

בתהליך כזה, בו אני מלווה אדם אחר, אני גם מקבל הרבה ערך בעצמי. העשייה המשותפת נותנת לי מוטיבציה. לימוד עולמות תוכן חדשים ושונים תמיד מעניין ונותן זוויות חשיבה מקוריות על סוגיות שמשותפות לכולנו.

לפני הצניחה

וכעת, למונח שפשוט מתבקש לדבר עליו:

ChatGPT

גם אם אין לך שום קשר למערכות מידע, אין לי ספק שנתקלת במונח הזה לאחרונה. אני כאן כדי להסביר במילים פשוטות במה מדובר והכי טוב להסביר עם דוגמה:

כשתלמיד בית ספר בשנת 1990 נדרש לכתוב עבודה על בעלי כנף, הוא היה ניגש לספריה, שולף כרך אנציקלופדיה באות המתאימה, קורא, מעבד את המידע ואז כותב את העבודה. במקרה הטוב – אחיו הגדול היה נותן לו להעתיק את העבודה שהוא כתב כמה שנים לפניו.

כשתלמידת בית ספר בשנת 2010 נדרשה למשימה כזו, היא הייתה ניגשת לחברה הטוב – גוגל – כותבת בשורת החיפוש "בעלי כנף" ומשם ממשיכה בעזרת קופי-פייסט ועורכת קלות את חלקי הטקסט שליקטה מהרשת.

אבל כשתלמיד בית ספר בשנת 2023 נדרש לאותה משימה – הוא יכול לפנות ל-ChatGPT ותוך דקות ספורות לקבל טקסט כמעט מושלם. אפס חיפוש מידע, אפס עיבוד מידע, כל שנותר הוא לערוך את הטקסט.

אז מה זה בכלל? ChatGPT הוא ממשק צ'אט אליו ניתן להזין הנחיות מסוימות ולקבל בחזרה טקסט בהתאם. קצת כמו סירי של האייפון, קצת כמו Dall-E. ראשי התיבות הם Generative Pre-trained Transformer, כלומר – כלי מייצר תוכן (Generative), על בסיס מידע שקיבל (Pre-Trained), ומסוגל להתאים טקסט לדרישות (Transformer).

המוח משתולל מרוב מחשבות מה אפשר לעשות עם ממשק שכזה, והתעשיות השונות כבר מתנסות בו בחודשים האחרונים ובוחנות את יכולותיו, יתרונותיו וחסרונותיו. אני למשל, בניתי באמצעותו, תוך חצי דקה, מסלול טיול של שלושה ימים במינכן.

לאנשי מערכות מידע כדאי להיזהר משימוש בממשק, מכמה סיבות עיקריות:

  1. בראש ובראשונה, אחד החסרונות המרכזיים של ChatGPT – לפעמים, הוא פשוט ממציא עובדות לא נכונות ומציג אותן בביטחון ופסקנות כאילו הן אמת לאמיתה.

  2. הממשק עלול לתת מידע שגוי ובכך להוביל לקבלת החלטות לקויה, לפספוס פרצות אבטחה רבות, ואפילו לסכן את המערכת הנבדקת.

  3. הממשק מאפשר איסוף נתונים זדוני וחושף את המשתמש לסיכוני פישינג.

  4. בסופו של דבר – זה ממשק טכני. אין לו מיומנויות אנושיות כמו אמפתיה וחשיבה ביקורתית. מיומנויות אלו קריטיות בפתרון בעיות מורכבות ובמתן חוויות לקוח מותאמות אישית.

אם מעניינות אותך שאר הסיבות, הכנתי קישור למאמר המלא.

די נו, כבר נגמר?

אני רוצה להזכיר משהו חשוב – אמנם נדמה לך שאנחנו באמצע השנה, אבל בפועל אחרי פסח השנה פחות או יותר נגמרת. השגרה נקטעת שוב ושוב על ידי חגים וימי זיכרון, ותחזור רק בקיץ. כלומר, אחרי החגים.

אני לא רוצה להלחיץ חלילה, רק לעודד אותך שיש דרכים למצות כל תקופה בהתאם לאופי שלה. בחול המועד, למשל, אם הארגון בהדממה או חופשה, אפשר לעשות שינויים שקשה ליישם כשכולם נמצאים.

אם יש לך תחושה שמערכות המידע אצלך צריכות ריענון – אני כאן לכל שאלה ואשמח לייעץ.

את הרבעון הקרוב אבלה בהמשך עבודה עם הלקוחות הקיימים, בהיכרות עם לקוחות חדשים, וגם – בלאסוף עבורך את התוכן לגיליון הבא שיגיע בפתחו של הקיץ.

יש לך הזדמנות להשפיע על התוכן! מזמין אותך לכתוב לי במייל חוזר. תמיד כיף לקבל מיילים מאנשים טובים.

רגע לפני שנפרדים, אם עבר לך בראש שם של מישהי או מישהו שהיו שמחים לקבל את הניוזלטר שלי,

אפשר להפנות אותם להירשם כאן 😊.


חג חירות שמח וניפגש בפוסט הבא,

ניצן

אם הגעת עד כאן, מגיע לך להנות מהדבר המתוק הזה:


והנה ההמלצות שהבטחתי:

  1. בשבועות האחרונים, בהמלצתו של בועז, חבר וותיק מהמילואים, התחלתי להאזין לפודקאסט "מפלגת המחשבות". אפרת שפירא רוזנברג וד"ר מיכה גודמן מדברים על הרעיונות שמאחורי הפוליטיקה הישראלית, הזרמים השונים בחברה הישראלית והשינויים האידיאולוגים לאורך השנים. זה אולי נשמע רציני ו"כבד" אבל זה עשוי בצורה כל כך טובה וברורה שאני ממליץ בחום. יש אפילו פרקים אקטואליים על המהפכה המשפטית.

  2. שביל הגולן – תמונות הנוף פה צולמו בטיול עם חברים בשביל הגולן (תודה לדותן ואורית על היוזמה והארגון). שביל הגולן מתחיל בחרמון ומסתיים ביער מבוא חמה ומחולק ל 13 מקטעים. אנחנו טיילנו במשך יומיים בארבעה מקטעים. התחלנו בחרמון וסיימנו בעין זיוון.

  3. במהלך היום הראשון, נעלי הטיולים שלי, ששירתו אותי נאמנה כמעט 15 שנה, החליטו שדי להן. ישר הפעלתי שני נהלים שמוכרים לכל מנהל מערכות מידע: א. Disaster Recovery: לשמחתי, היו לי אזיקונים בתיק ולכן יכולתי להמשיך במסלול עד סופו. ב. Business Continuity Plan: לטיול הבאתי זוג נעלי ספורט, על כל צרה שלא תבוא. את היום השני עשיתי עם נעלי הספורט.

  4. מי לא אוהב פיצה? בשנים האחרונות צצו בארץ הרבה מאוד פיצריות טובות מאוד. אם אתן תושבות הצפון, או סתם מגיעות לחיפה, סורו לניאופוליטן. אחת מהפיצות הטובות שאכלתי לאחרונה. אני אוהב, במיוחד את פיצת הסקמורזה ופלפל שחור.


5 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page